"Samen werken aan een veilige samenleving"

Verlies in het algemeen

Bij verlies van bepaalde documenten of goederen, kan het noodzakelijk of aangewezen zijn, hiervan aangifte te doen bij uw lokale politie. Twee belangrijke motieven spelen hierin mee:

  • Soms is het vereist over een officiĆ«el verliesattest te beschikken om het verloren document opnieuw te kunnen aanvragen. Voorbeelden hiervan zijn: het verlies van een bank- of kredietkaart, verlies van een rijbewijs, identiteitskaart, busabonnement, SIS-kaart, etc.
  • En zaken die beschikken over een uniek registratienummer kunnen door de politiediensten als verloren worden geseind bij middel van een proces-verbaal. Dit vergroot uiteraard de kans op recuperatie van het verloren goed.

Uiteraard kan je ook bij onze diensten terecht voor het aangeven van alle soorten verlies (vb. verlies van sleutels). Er wordt dan wel geen geen proces-verbaal opgesteld, maar de aangifte wordt geregistreerd in ons informatiesysteem.

Breng bij de aangifte van een verlies een identiteitsdocument mee en zo veel mogelijk gegevens over het verloren voorwerp. Zeker unieke nummers (vb. serienummer) zijn hierbij zeer interessant.